Зупинки-укриття, які встановлюються у Харкові, не можна назвати дорогими. За своєю вартістю зупинки, замовлені містом у місцевої компаніії "Сітірейл Технолоджі", вийшли дешевшими, ніж інші пропозиції на ринку. Про це розповів SQ директор КП "Міськелектротранссервіс" Владислав Васенко.
За його словами, можна взяти для порівняння декілька параметрів. Так, тонна бетону в харківських зупинках коштувала приблизно 10 800 гривень. Бориспільський виробник пропонує зупинки за понад 13 000 гривень за тонну, дніпропетровський – майже по 16 500. Є один виробник з Одеси, зупинки якого коштують близько 8600 гривень за тонну бетону. Але товщина стіни у них – 250 мм; це дуже мало, тому що таку стіну проб'є великий уламок снаряда.
Ще один параметр, за яким можна порівняти зупинки харківського виробника та конкурентів, – вартість за 1 квадратний метр виробу. Для зупинок-укриттів, встановлених у Харкові, - це приблизно 24 470 гривень за квадрат. Конкуренти пропонують набагато вищі ціни: виробник із Одеси – близько 33 000 гривень за квадрат, а з Дніпра – приблизно 61 500 гривень за квадрат.
Третій параметр – вартість захисту однієї людини. Для харківської зупинки вона близько 31 000 гривень, тоді як у одеської – 33 000 гривень, дніпропетровської – понад 49 000 гривень, а бориспільської – 51 000 гривень.
«Навіть якщо не брати до уваги питання якості, місткості, конструктивних особливостей, швидкості монтування, пластичності конструкції та її здатності видозмінюватися, відповідності нормам захисту населення – все одно харківський виріб є найдешевшим на тонну ваги, на одного захищеного, на один квадратний метр », – наголосив Васенко.
За його словами, у зупинках, які ставлять у Харкові, немає жодного стандартного ЗБК-елемента. Все розраховано та зроблено за принципами створення фортифікаційних споруд.
Окремо директор «Міськелектротранссервісу» зупинився на питанні безпеки таких зупинок. За його словами, укриття, які пропонували інші виробники, не відповідають елементарним нормам для таких споруд. У більшості з них - один вхід/вихід, вони зібрані за принципом блок-кімнати з плит. Цим пояснюється відсутність у багатьох виробників будь-яких експертних висновків щодо безпеки зупинок.
«Наші укриття пройшли держекпертизу, є проект та висновки експертів. Наші зупинки пройшли вибухотехнічні випробування: 152-міліметровий снаряд розривався просто на стіні зупинки, і вона не луснула. Жоден інший виробник не може таким похвалитися. Смішно дивитись на укриття з одним входом, а на ринку такі пропозиції є», - заявив Васенко.
Він розповів, що ті харківські зупинки, які дешевші – по 783 000 гривень, - меншого розміру: їхня площа – 32 квадратні метри, вони розраховані на 25 осіб, якщо ті розміщуються вільно. Зупинка, яка дорожча і коштує близько мільйона, - більша: її розмір - майже 45 квадратів, вона важить 137 тонн і може вільно вмістити 44 людини.
До кінця року у Харкові планується встановити 25 зупинок-укриттів. Їх ставлять у місцях максимальної концентрації пасажирів, на кінцевих та вузлових станціях, там, де можливі скупчення людей. Мета очевидна – уникнути жертв у разі російських ударів.
Конкретні місця, де з'являться зупинки-укриття, зараз назвати неможливо: транспортники будуть орієнтуватися на пасажиропотоки та їх зміни. Поки що з упевненістю можна говорити, що зупинки будуть у кожному спальному районі.
«Наприклад, ми очікуємо на приріст пасажиропотоку в П'ятихатках, розглядаємо можливість поставити зупинку там. Так саме - селище Жуковського. А конкретне місце залежатиме від маршрутів транспорту», – сказав Васенко.
Перша зупинка-укриття з'явилася у Харкові в серпні, після того, як армія РФ прицільно била по зупинкам транспорту вранці, і на них гинули люди.
За даними порталу Prozorro, "Міськелектротранссервіс" вже уклав шість угод на придбання тимчасових укриттів "Захист" з компанією "Сітірейл Технолоджі".
За документацією, зупинки-укриття з'являться на:
- вул. Ковальської, 1/41,
- пр. Гагаріна, 244,
- пр.Героїв Праці, 49,
- пр. Науки, 43 (дві, одна вже стоїть);
- пр. Ювілейний, 85
Докладніше про те, як проводилися випробування зупинок-приховань, читайте тут.
Відкритим залишається питання – як використовуватимуться ці споруди після війни? Будуть віддані для комерційного використання або стануть частиною відкритого міського простору? Як би там не було, вони назавжди залишаться пам'яткою лихоліття, яке пережив Харків.