На початку року кава в Україні може подорожчати вдвічі, і це стосуватиметься як продукту в магазинах, так і напою в кав‛ярнях. Про це пише "РБК-Україна" в аналізі ринку.

Ціни на каву на біржі в Нью-Йорку на минулому тижні оновили історичний рекорд за майже 50 років. Це сталося через імовірність глобального дефіциту продукту, який може виникнути через посуху та невчасні дощі в Бразилії та В’єтнамі, що є найбільшими виробниками кави у світі. Зокрема, на долю Бразилії припадає 40% світового ринку кави: ця країна виробляє арабіку і робусту. В'єтнам посідає друге місце за обсягами кавового експорту: ця країна майже повністю спеціалізується на менш дорогому сорті кави - робусті. 

Що буде на кавовому ринку України

Україна імпортує арабіку переважно з Бразилії та Колумбії, а робусту - з В’єтнаму. 

Співвласник Escobar Coffee Roasters Андрій Тітов пояснює, що від моменту зростання цін на світових ринках до їхнього впливу на Україну пройде від двох тижнів до двох місяців. За цей час будуть використані наявні запаси кави, які, за словами експерта, були чималими.

Подорожчання буде відчуватися в Україні  вже з початку січня, а до лютого ціни для споживачів стануть аномально високими. Наприклад, чашка еспресо, яка зараз коштує близько 40-45 гривень, зросте в ціні до 70 гривень. Лате чи капучино, що зараз коштують 60 гривень, подорожчають до 100 гривень. Загалом для кінцевого покупця вартість кави зросте на 80-100%.

Часткове здешевлення можна очікувати лише після збору врожаю в Бразилії, який розпочнеться в червні 2025 року. Проте, на думку експерта, це зниження буде незначним - максимум на 20%.

Міжнародний експерт з кави, чемпіон Великої Британії та фіналіст Чемпіонату світу з приготування кави у джезві Вадим Грановський наголосив, що український ринок зазвичай реагує на зміни правил у світі протягом кількох місяців. Експерт також зазначив, що подорожчання продукту поступово охопить усі сегменти вітчизняної кавової індустрії - від необсмаженого зерна до вартості чашки кави у кав’ярні.

Українські імпортери одразу відчують зростання цін, хоча до нового року та середини січня є можливість не підвищуати ціни завдяки запасам. Мережі кав’ярень, які працюють за фіксованими контрактами, зможуть тимчасово утримувати ціни, але вже через один сезон (приблизно півроку) зміни стануть помітними для споживачів як у супермаркетах, так і в кав’ярнях.

Грановський каже, що маленькі незалежні кав’ярні, які самостійно закуповують зелене кавове зерно, намагатимуться довше інших утримувати ціни на тому ж рівні, щоб не втратити клієнтів і не опинитися в збитках. При цьому чимала кількість таких закладів буде компенсувати збереження ціни якістю кави, тобто вони будуть купувати більш дешеве зерно, що позначиться на смакових якостях напою.