Олена Логвинова нещодавно відзначила річницю роботи в міській стоматологічній поліклініці №7 на Олексіївці. За 20 років вона пройшла шлях від інтерна до головного лікаря. Причому її керівництво припало на найскладніший для України та Харкова час – у розпал пандемії коронавірусу та повномасштабної війни. В інтерв'ю нашому виданню Олена Логвинова розповіла про те, як персонал живу лікарняному укритті та працювавнон-стоп, як стрес через війну вплинув на здоров'я ротової порожнини і чому варто віддати перевагу комунальній стоматології.
- Олено, розкажіть, будь ласка, про 7-мустоматполіклініку.
- У поліклініці працюють 73 співробітника. Ми наймолодша «стоматка», середній вік наших працівників – 35-37 років. Впевнена, що це плюс. Усі молоді, гарні, енергійні та, що головне, професіонали.
Ми маємо дитяче відділення – це дитячі терапевти, хірурги, ортодонт. У нас – доросле відділення – терапевти, хірурги. Є ортопедичне відділення із зуботехнічною лабораторією. Є рентген-кабінет із 3D-томографом.
У штаті також – два лікарі-анестезіологи. Це великий плюс, тому що ми можемо проводити лікування людям з інвалідністю. Тим, кого без анестезії неможливо полікувати. Бувають і ситуації, коли пацієнту потрібно у певний час виконати великий обсяг робіт, коли потрібно тотальне протезування чи пролікувати багато зубів.
До речі, не кожна приватна клініка надає такий широкий спектр послуг.
Якщо говорити територіально, то до нас йдуть усі містяни. У нас багато лікарів, завжди на особистому спілкуванні пацієнти йдуть до них. У нас лікується також Ізюм, Куп'янськ, Дергачі, Слатине. Дуже багато переселенців із Маріуполя. До речі, у нас дівчина із Маріуполя закінчила інтернатуру.
- Поліклініка зі свіжим ремонтом та добре оснащена. Поділіться, що було зроблено останніми роками?
- Поліклініка – це моя цитадель. Я вважаю, що все має бути красиво, всі мають працювати в комфортних умовах. Зробили ремонти в кабінетах. Тепер лікарі працюють не всі разом, а кожен у своєму кабінеті.
Я спромоглася заккумулювати кошти, і ми придбали 8 нових стоматологічних установок. Одна коштує 150 тис. грн. Відремонтували хірургічний кабінет, там усе нове. Скрізь є кондиціонери, зокрема в залах очікування, щоб пацієнти відчували себе комфортно.
Також купили новий компресор (установка не працює без компресора). Раніше у нас їх було багато – той зламався, той зламався. А тепер є величезна цифрова машина, і до неї під’єднані всі установки.
Ми одна з перших «стоматок», яка під час війни, при обстрілах, коли відключали світло, продовжувала працювати, тому що встановили генератор на 65 кВт. Допомогла обласна військова адміністрація, Департамент охорони здоров'я, ЮНІСЕФ. Наші двері завжди були відчинені для всіх, щоб зарядити телефони, зігрітися, помитися, розігріти їжу.
І вода в нас також є постійно. Ще до війни ми встановили накопичувальну систему водопостачання, щоб не залежати від відключень централізованого водопостачання, які періодично відбуваються в районі.
- На початку нашої розмови ви згадували про 3D-томограф, послугами якого можна скористатися в поліклініці. В чому його перевага?
- Ми єдина стоматполіклінікав місті, де є така послуга. 3D-томограф дає можливість подивитися туди, куди не може зазирнути людське око.
Ти відкриваєш монітор, ти розглядаєш зуб чи зуби. Якщо це верхня щелепа, ти бачиш усі пазухи, гайморові, ти відразу конектишся з ЛОРом і дивишся – кіста, складне видалення, нескладне, а раптом ти видалиш й отримаєш ускладнення. Нижня щелепа – зуби мудрості, нижньощелепні канали. А підготовка під імплантацію – ти подивився, виміряв товщину кісток, відстань між зубами, спроєктував… це клас! Вища діагностика для максимально безпечного та повного лікування пацієнта.
- Яке ще обладнання ви хотіли б мати в поліклініці?
- Дуже хочу впровадити у нашій поліклініці технологію CAD/CAM. Якщо говорити просто, це такий собі мінізаводик, коли відсканував ротову порожнину, змоделював, а фрезерний верстат на штучному інтелекті виготовив коронку або протез.
До речі, наша поліклініка надає пільгове протезування, яке оплачуєміський бюджет. Нині черга на пільгове протезування – вже понад тисяча людей.
Ви очолили лікарню в 2020 році, якраз на старті другого етапу медичної реформи. Багатьох лікарів тоді лякала невідомість, бо ніхто не знав, що принесе реформа, ніхто не хотів, щоб стало гірше. Як поліклініка пройшла цей етап?
Справді, я заходила на посаду на порозі другого етапу медреформи, плюс був карантин. Майже всі співробітники тоді близько 3-х місяців перебували у відпустці власним коштом. Практично не працювала поліклініка,надавали допомогулише кілька лікарів.
Насамперед потрібно було відновити повноцінну роботу поліклініки, запровадити медичну реформу. Ми розуміли, що сидимо без роботи й треба щось із цим робити. Стали на рейки та погнали.
Без зайвої скромності скажу, що із 8-ми міських стоматполіклінік ми лідери. Я прийшла на посаду, ми мали фінансування 138 тис. грн на місяць через Національну службу здоров'я України. Через півроку вже 183 тис., потім 267 тис., і невдовзі ми вийшли на фінансування у півмільйона грн на місяць від НСЗУ. А це багато! У 4,5 разів вдалося збільшити фінансування. Крім коштів від НСЗУ, поліклініка заробляла ще свої, понад мільйон на місяць – у 20 разів збільшили власні надходження! Поліклініка почала працювати системно, без затримок із зарплати й навіть почала купувати нову апаратуру, про яку я розповідала. Зараз ми повністю перебуваємо на госпрозрахунку.
- Які зараз зарплати у ваших медиків?
- Не менше 20 та 13,5 тис. грн платимо медикам та зубним технікам. Ми повністю виконуємо умови постанови Кабміну! Перейшовши повністю на госпрозрахунок, була можливість переглянути колективний договір, піти на «погодинку» та, не порушуючи закону, платити «мінімалку». Ні! 20 тис. та 13,5 тис. грн! Нині це базовий оклад.
Зрозуміло, хтось працює на ставку, хтось на півставки, хтось на чверть. Але рахуємо від окладу в 20 і 13,5 тис. Причому тарифну сіточку я розробила індивідуальну, тому що досвід у лікарів різний – є лікарі з 5-річним досвідом, а є перша, вища кваліфікація, 10 років досвіду тощо. І ось ця градація оплати йде від вислуги років.
У 2020 році пандемія коронавірусу стала викликом для всієї медичної системи. А особливо вплинула на стоматологію, в якій лікування передбачає максимально близький контакт лікаря та пацієнта. Враховуючи на той час складну ситуацію із захворюванням у Харкові, як із цим були справи серед медперсоналу поліклініки?
Поклавши руку на серце, у нас все пройшло гладко. Ми дотримувалися всіх рекомендацій МОЗ та ВООЗ. Ми вакциновані всі, робили це централізовано. У нас було внутрішнє розпорядження: будь-якечхання чичиєсь «я захворів», значить, ти не приходиш на роботу, йдеш до лікарні й тільки з негативним ПЛР-тестом знову повертаєшся до роботи. Ми в ці ігри не грали. Так, було два випадки захворювання серед медперсоналу, але це була стандартна, побутова історія.
- Розкажіть про роботу поліклініки під час війни.
- 24 лютого 2022 року я їхала на роботу. Поліклініка відтоді не зупинялася ні на одну хвилину, ні на день. У нас є укриття, в якому жили лікарі з сім'ями, жив молодший і середній медперсонал, і вони ж нон-стоп, дотримуючись комендантської години, завжди приймали.
Ми маємо тих, хто пішов служити. Лікар загального прийому у 2014 році пішов до АТО, у полоні був, служить і зараз. І ще пішов один технічний співробітник. Є у нас дві мої співробітниці, які мають чоловіків у ЗСУ, і одна, на жаль, чоловіка втратила.
Ми, харків'яни, дуже чуйні. Стали єдиним фронтом! Волонтерити – давайте! Допомогу зібрати – давайте! День донора – будь ласка! Здаємо кров на ЗСУ. Увесь час беремо участь. Наші двері завжди відчинені. Ми навіть отримали подяку від спецпідрозділу «Кракен».
Принцип у нас – один за всіх, та всі за одного. Командний дух він присутній. Проблеми розвʼязуємо разом. Ніхто нічого за рогом не обговорює. Прийшли, сказали, все вирішили, як би примітивно не звучало. Ми згуртовані. А з погляду роботи для людей я люблю говорити як у старому вірменському мультфільмі: роби добро, кидай його у воду, і воно до тебе повернеться.
- Наскільки стрес через війну вплинув на стан зубів?
- Звісно, стрес, зміни гормонального фону зробили свою справу. Ти нервуєш, ти стискаєш щелепу. Зуби стираються. А ось до гострого карієсу зараз більше схильні діти, ніж дорослі.
- Де консультується та лікується головлікар стоматполіклініки №7?
- Ви не повірите, тут. Увесь час в одного лікаря, у Віри Ігорівни Ємченко, нашого медичного директора. Ми весь час у парі працювали і зараз чудово перебуваємо в тандемі.
- Стоматологічні послуги вважаються одними з найбільш витратних у медицині. За рахунок чого це відбувається? І який у поліклініки діапазон цін?
- Приклад із життя. Можна купити машину, на якій їздиш, і її достатньо, а можна купити «Мазду» або «Майбах». Тобто від рівня обслуговування, антуража, матеріалів, обладнання, на якому пацієнта лікують, і формуєтьсяцінник. Потрібно розуміти, щоб стоматолог оглянув пацієнта, його треба посадити не на пеньок, а на хоч якусь установку, увімкнути компресор, взяти наконечник, взяти від 1 до 5 борів, анестезію тощо.
Перевага комунальних стоматологій у тому, що не кожна приватна клініка має у своєму арсеналі такий повний спектр послуг – тут, зараз і одразу. Ну уявіть, повторюся, у нас 4-поверхова будівля. Фахівці в нас у штаті – починаючи від дитячого стоматолога-терапевта, дитячого стоматолога-хірурга, дорослого стоматолога-терапевта, дорослого стоматолога-хірурга та до ортопеда, ортодонта, анестезіологів.
Щодо діапазону цін. Якщо це відновлення анатомічної форми зуба, тобто не ускладнений карієс, посвердлили, полікували та закрили, якщо це вітчизняний матеріал, то можна ввійти до 500 грн. У приватній клініці це старт від 800 грн і далі. Анестезія у нас – 150 грн. Думаю, підйомна вартість. Протезування різне – від 1200 грн. Так, ми в таких умовах, коли стоматологія завжди була платною, але в комунальній стоматології є механізм і можливість піти назустріч і дати пацієнту більше. І ми завжди це робимо!
- Які, на вашу думку, є індикатори хорошої стоматології та хорошого стоматолога?
- Для мене індикатором якісної стоматологічної служби є те, що пацієнти приходять до тебе за плановою допомогою. Якщо пацієнт у плановому порядку, без ексцесів, ургентних, ускладнених ситуацій, це говорить про те, що стоматологічна служба працює на належному рівні. Ургентних випадків чи ускладнених менше, ніж планових.
Професійний стоматолог – той, хто хоче зробити людині приємне. Тобі має хотітися, щоб пацієнт від тебе пішов задоволеним, а ти був задоволеним, що зробив добре та красиво. Тому що в сучасному світі усмішка – це візитна картка.