Аграрний сектор Харківської області стрімко розвивається. У 2012 р. в області планується провести не менш як 3,5 млн.т зерна, а в 2020 р. - не менше 4,8 млн.т. У програму розвитку аграрного сектора економіки включився агрохолдинг "Балаклійське ХПП", який активно розвивається за фінансової підтримки "МЕГАБАНКУ". Про те, наскільки успішно йде реалізація інвестиційних проектів, розповів член наглядової ради холдингу Роман Кіпоть.

- Які підприємства входять до агрохолдингу "Балаклійське ХПП"?

- До агрохолдингу входять ПАТ "Балаклійське хлібоприймальне підприємство" (займається рослинництвом), ТОВ "Балаклійське хлібоприймальне підприємство" (включає хлібозавод, елеватор і млин), а також ПАТ "Агрофірма "Вербівське"(займається рослинництвом і тваринництвом). Наші підприємства займають близько 15 % сільгоспугідь Балаклійського району. Підприємства мають значний потенціал, але він не реалізовувався, так як не належним чином був налагоджений облік, була слабка виконавча дисципліна, інші недоліки в організації бізнесу. Була поставлена ​​задача - структурувати бізнес, збільшити кількість клієнтів, яким потрібна наша продукція, і добитися прибуткової роботи підприємств.

- З яких джерел взяли кошти для реалізації проектів?

- Для реалізації проектів були використані внутрішні ресурси і кредити. Зокрема, була отримана кредитна лінія від ПАТ "МЕГАБАНК". За останні півроку профінансовано практично все, що було заплановано. Проекти стосуються розвитку тваринництва, рослинництва, виробництва хлібобулочних виробів та переробки сільгосппродукції.

- Як просувається програма розвитку тваринництва?

- Це великий проект, в рамках якого в області буде створено підприємство з утримання великої рогатої худоби на базі агрофірми "Вербівське". У квітні-травні ми придбали 220 корів голштино-фризької породи. Для їх розміщення були реконструйовані старі корівники, в яких встановили сучасне шведське обладнання.

Завдяки реалізації проекту, починаючи з січня 2012 року, буде збільшено поголів'я до 300 голів дійного стада. Це буде друге в районі сільгосппідприємство за кількістю худоби. Поки що триває закупівля корів, відпрацьовуються схеми реалізації продукції, йде робота над підвищенням рентабельності виробництва. Вже сьогодні рентабельність виробництва молока становить близько 50%. За нашими підрахунками, термін окупності проекту складе 5 років (без урахування того, що поголів'я корів буде збільшуватися за рахунок власного виробництва телят).

- А де агрохолдинг купував корів?

- Ми шукали їх по всій Західній Україні. Вже було скоєно сім поставок корів. Закуплено тварини, які мають всі необхідні сертифікати, паспорти і родоводи - загалом, все те, що підтверджує статус племінної поголів'я. Наше підприємство надалі планує отримати статус племінного, що дозволить продавати тварин та іншим сільгосппідприємствам Харківської області.

Потрібно сказати, що зараз у Східній Україні існують серйозні проблеми з придбанням племінних корів. Є, звичайно, ферми з породистими тваринами, наприклад, у Красноградському, Вовчанському районах. Свого часу в регіоні було вирізано занадто багато худоби, і робота з відновлення поголів'я ще тільки починається.

До розвитку тваринництва ми підійшли комплексно, розвиваючи кормову базу. На сьогоднішній день заготовлено півторарічний запас кормів, придбані комплекс з виробництва кормів і автоматизований кормороздавальник. І вже отримано непоганий результат: якщо торік надої становили 10-12 л на корову на добу, то в цьому році - 16-20 л. Сумарно надої молока за останній рік зросли в три рази (з 700 л на добу в листопаді минулого року до 2200 л в листопаді цього). Плануємо, що з лютого наступного року загальний добовий надій складе 5 тонн молока.

- Які плани керівництва агрохолдингу в сфері свинарства?

- Свинарство теж буде розвиватися. Ми оптимізували виробництво кормів, їх склад, підвищили генетичний потенціал худоби. Якщо раніше тварина до продажу перебувала на фермі близько року, то зараз, після введення більш ефективного раціону, час утримання зменшився до 6 - 6,5 місяців. В результаті обсяги продажів у порівнянні з минулим роком збільшилися на 50%.

У наступному році ми плануємо побудувати сучасний маточник із застосуванням всіх передових технологій. Планується встановити в ньому ефективну систему підтримки клімату, автоматизовану систему годування та інше обладнання.

В цілому до кінця 2012 р. ми плануємо вийти на утримання не менше 500 голів корів і не менше 2 тисяч голів свиней. Щоб порівняти, багато це чи мало, скажу, що на початку поточного року ми стартували з 60 корів і 800 поросят.

- Як плануєте розвивати рослинництво?

- Головний принцип - застосування системного підходу. В агробізнесі немає дрібниць. У цьому році відповідально підійшли до підбору насіння, підготовки грунтів, оптимальним термінам сівби і провели ще цілий ряд інших заходів. Ці заходи вже дали позитивний ефект при вирощуванні технічних культур. В цілому врожайність зернових у нас склала 41 ц /га, при цьому середня врожайність зернових в Балаклійському районі становила 30 ц/га. За цим показником ми увійшли до п'ятірки кращих підприємств району, а з вирощування ячменю наш агрохолдинг на другому місці. У нас також отримано хороший урожай проса: його врожайність склала 41,8 ц / га. Це один з кращих показників в області по цій культурі. У минулому році врожайність проса становила всього 12 ц/га.

Треба зазначити, що збиральна кампанія раніше тривала місяць-півтора. Цього року ми завершили жнива ранніх зернових за 12 днів, а технічних культур - приблизно за два тижні. Скорочення строків збирання дозволяє зберегти урожай і підвищити його якість. У цьому році у нас, як і в середньому по області, було отримано 80% продовольчого зерна.

У Балаклійському районі у нас найбільші посіви цукрового буряку - близько 500 гектарів (усього в районі засіяно буряком близько 800 гектарів). Цього року ми очікуємо отримати понад 10 тисяч тонн сировини. Контракт на поставку буряків ми уклали з Савинським цукровим заводом.

- У структурі агрохолдингу працює хлібозавод. Які плани щодо розвитку цього підприємства?

- До листопаду минулого року наш хлібозавод був підприємством районного рівня - продукція поставлялася до Балаклеї, Балаклійського району і трохи в Первомайський та Зміїв. Тепер завод став міжрегіональним, бо додалися точки продажу хліба в Барвінковому, Боровій та в сел. Комсомольске Зміївського району. Тепер наш хліб продається в шести районах області. Але ми не зупиняємося на досягнутому: розглядаємо питання доцільності виходу на ринки сусідніх районів та міста Харкова.

Цього року багато уваги було приділено стабілізації роботи заводу, створення корпоративного стилю. Зараз закінчується розробка сайту заводу, зареєстрована торгова марка "Балаклійський хліб", виготовлений прапор заводу, закуплено нове обладнання, яке дозволяє стабілізувати роботу підприємства.

Зараз головне для нас - підтримати традиційно високу якість балаклійського хліба за рахунок застосування нових технологій і використання лише натуральних продуктів. Працюємо над розширенням номенклатури - почали випускати хліб з додаванням зерен льону, соняшнику, у вересні запустили у виробництво чотири нові сорти житнього хліба. Відновили випуск традиційного за часів СРСР хліба "Саратовський": це великий домашній хліб для всієї родини. У жовтні у продаж надійдуть фірмові багети. Також розроблена стратегія виробництва кондитерських виробів.

Висока якість продукції дозволила нам взяти участь у соціальних програмах - завод постачає хліб у школи Балаклійського та Первомайського районів. У цьому році ми почали активно співпрацювати з торговельними мережами. Наш завод виграв тендер на поставку хліба у регіональні супермаркети мережі "АТБ".

Є стратегія розвитку власної мережі роздрібного продажу хліба. Раніше у нас не було власних точок продажу хліба, тепер у нас 8 магазинів - у Боровій, Барвінкове, Балаклеї та Балаклійському районі, обрані майданчики для відкриття магазинів у м. Первомайський. Ці торгові пункти належать нашому заводу і працюють під нашою торговою маркою. Близько 30% виручки хлібозаводу припадає на цю роздрібну мережу. Тому ми зацікавлені в її розширенні. Адже у своїх магазинах ми можемо встановлювати на окрему продукцію свої ціни, проводити рекламні акції для залучення покупців. А в інших торгових мережах такі можливості мінімальні.

Торік хлібобулочних виробів нашого заводу продавалося 4,5-5 тонн на добу. Цього року ми перейшли рубіж в 6 тонн і до кінця наступного року ставимо завдання виробляти не менше 8 тонн хлібобулочних виробів.

- Чи справляється завод із збільшеним навантаженням?

- Справляється, але ставиться завдання реконструювати хлібозавод, щоб при збільшенні кількості випущеної продукції ми зберегли якість. На заводі встановили нову хлібопекарську піч та дві кондитерські печі італійського виробництва, а також автоматичне фасувальне обладнання - дільник.

Також ми відпрацьовуємо схему продажу борошна власного виробництва не лише на наш хлібозавод, а й на інші хлібозаводи області. Ми продаємо борошно рентабельно - адже використовується зерно нашого виробництва. За серпень ми продали 15 т фасованого борошна. Для нас це хороший показник, тому що раніше ми борошно в роздріб не продавали. Це ємний ринок, і на ньому вистачить місця всім, і нашому борошну в тому числі.

Зараз амбіції менеджменту агрохолдингу спрямовані на те, щоб максимально збільшити переробку продукції, створювати переробні виробництва. Тому в даний час проводиться аналіз доцільності розширення продукції за рахунок виробництва та фасування різних круп.

В цілому хочу відзначити, що аграрний бізнес дає багато можливостей для вигідних інвестицій і отримання прибутку.