Ну ось, дочекалися: до початку Євро-2012 залишилося кілька днів. Так, розмови про підготовку до турніру і необхідність провести його на високому рівні всім давно набридли, самі підготовчі роботи та пов'язані з ними постійні перекриття вулиць та інші незручності дратували, а якість і необхідність зробленого часом викликали скептицизм. Тим не менш, не викликає сумніву те, що три футбольні матчі, які пройдуть у Харкові в найближчі два тижні, - це серйозна віха в історії міста. І через роки, показуючи наше місто гостям, ми обов'язково будемо говорити: «А ще в Харкові був великий футбол». Показувати як пам'ятник місце на Журавлівці, де стояли табором голландці, не забувати сказати про об'єкти інфраструктури, що «це будувалося до Євро», і розповідати навколофутбольні байки, які обов'язково з'являться.

І прихід до міста чогось значного вже відчувається. Відчуття не банальності того, що відбувається, додали привезені УЄФА і розвішані по всьому місту дивні фіолетові таблички з малозрозумілими значками. Кажуть, що європейські вболівальники до подібних позначень звикли. Ну, нехай навіть ці з першого погляду досить безсистемно натицяні стрілочки і приведуть їх кудись не туди - буде зайвий привід для спілкування з місцевими мешканцями. Та хоча правоохоронні органи в кращих радянських традиціях і рекомендували нам поменше контактувати з іноземцями, не виїжджати на дороги в дні матчів і взагалі про всяк випадок вести себе максимально тихо, чемпіонат - це насамперед свято спілкування.

На площі Свободи вже виріс торговельно-розважальний об'єкт з дивними матрьошкоподібнимі фігурами на вході під назвою фан-зона. Тут яскраво проявилася комерційна жилка УЄФА - на перше місце явно поставлено не зручність перегляду футбольних матчів, а продаж пива, сувенірів і проведення концертів. Що ж, завдання зробити турнір комерційно успішним ніхто не відміняв. Навколо фан-зони спішно де міняють, а де просто латають асфальт. У саду Шевченка натикали вагончиків з фаст-фудом з милим серцю гостей з Нідерландів назвою "Amsterdam snack". Зростає і наметове містечко для голландських фанатів у Журавлівському гідропарку, хоча, напевно, було б правильно, якби його вже побудували і протестували. У кілька змін продовжують екстрено доробляти проспект Гагаріна - транспортна артерія до аеропорту, схоже, стала найбільш багатостраждальним об'єктом Євро.

А от парк Горького об'єктом Євро так і не став, хоча фінансування його реконструкції і проходить у міських документах у графі "Підготовка до Євро-2012". Його обіцяли відкрити до 1 червня, але літо прийшло, а в парку потрібно зробити дуже багато - деякі атракціони ще не встановили, а ті, що встановили, - не встигли протестувати. Крім того, кажуть, є якісь проблеми з організацією енергопостачання. Так що коли харків'яни зможуть покататися на новому «чортовому колесі», поки не ясно. А голландські, німецькі та датські фанати оглянути місто з висоти пташиного польоту, якщо у них раптом виникне таке бажання, взагалі не зможуть.

Що ще звертає на себе увагу? Біля "Металіста" і за маршрутуом пересування фанатів порядок начебто навели, навіть Кінний ринок зовні став набагато пристойний.

На площі Конституції серед свіжопофарбованих і капітально відреставрованих фасадів білою вороною виглядає облізлий старий корпус Університету мистецтв, який почали фарбувати в останній момент. Може, ще встигнуть? Ну, і в центрі площі, там, де був пам'ятник радянській владі, а в майбутньому обіцяють богиню Ніку, гості Євро побачать суцільний розгром. Скандальний котлован на початку Пушкінської, як і обіцяли, завісили банерами, що демонструють, як красиво тут колись стане. А взагалі Харків - дуже різний: новобудови сусідять з нетрями, високотехнологічні об'єкти - з реліктами радянських часів, а звернувши з гладкого і рівного проспекту, можна відразу потрапити в суцільні вибоїни. Тому дуже цікаво, яким його побачать і як опишуть звикли до комфорту європейські туристи і в масі своїй критично налаштовані по відношенню до України західні журналісти. Чекати залишилося недовго - і ті, й інші заполонять наше місто вже за кілька днів.

Але футбол і все, що з ним пов'язано, - це поки майбутнє, а минулого тижня найбільш обговорюваною подією стали нововведення в залізничному транспорті. Насамперед - швидкісні потяги "Hyundai". Тепер між Харковом і Києвом замість звичних "столичних експресів" кременчуцького виробництва курсують дуже симпатичні зовні «корейці». Хоча вже можна сміливо говорити "скандально відомі "корейці", оскільки переваг у нових поїздів перед старими виявилося не так уже й багато, а недоліки виявилися дуже суттєвими.

Спочатку про переваги. Нові потяги більш швидкі і плавні. Однак замість обіцяних колись 3,5 годин дороги до Києва ми маємо 4,5 - тобто лише на годину менше, ніж їхав старий експрес. Мільярди, вкладені в реконструкцію залізничного полотна, мільярдні ж борги перед корейськими кредиторами, профінансували закупівлю потягів, - і в результаті виграш лише години. Як виявилося, з декларованою раніше швидкістю в 160 км/год нашими рейками, незважаючи на реконструкцію, потяги ходити просто не в змозі. Тому швидкість була знижена до дуже скромних ста з гаком кілометрів. Так що навіть переваги можна записувати в недоліки.

А їх вистачає і так. Насамперед - це ціна. Мінтранс і "Укрзалізниця" просто приголомшили всіх, призначивши на нові потяги базову ціну в 422 грн. у першому класі і 275 грн. - у другому. Раніше "Столичним експресом" дістатися до Києва коштувало близько сотні. Видно, транспортним відомством керують дуже багаті люди - вони навіть не могли собі уявити, що таке смішне на їх погляд підвищення тарифів викличе в суспільстві цілу бурю емоцій. Можна ж було піднімати ціну поетапно, відсотків на двадцять три рази на рік...

Нам кажуть, що така ціна - це взагалі дешево порівняно зі швидкісними потягами в Європі та Росії. Так, ціни на потяги в країнах Євросоюзу, звичайно, вражають. Однак дослідники підрахували, що вартість квитка на поїздку, приблизно відповідну маршруту Харків-Київ, у Німеччині та Італії складає близько 3% середньої зарплати, в Австрії - 1,7%. У нас же поїздка на "Hyundai" до Києва потягне на понад 10% офіційної середньої зарплати. Так що ціни в Україні значно "кусючіші", навіть якщо враховувати те, що офіційні дані про середню зарплату нижчі реальних. У Росії поїздка на швидкісному "Сапсані" з Санкт-Петербурга в Москву буде коштувати серйозну суму в три з гаком тисячі рублів. Але ж крім цього складу між двома столицями ходить кілька десятків пасажирських поїздів, які набагато дешевше.

А у нас транспортники оголосили війну нічним потягам, від яких вони протягом декількох років хочуть повністю позбутися. Навіщо? Причина, в принципі, зрозуміла - щоб змусити людей їздити дорогими і не завжди зручними "Hyundai". І що тоді робити людині, якій, наприклад, уранці треба бути на нараді в Києві? Приїжджати вечірнім поїздом і знімати на ніч готель? Їхати автобусом або автомобілем? До речі, що вважалася ще недавно дорогим задоволенням поїздка на автомобілі у зв'язку з новими обставинами виглядає такою вже далеко не завжди. Квиток з Харкова до Миргорода (240 км) у новому поїзді обходиться у 200 грн. (у другому класі). Бензин для автомобіля з більш-менш економічним двигуном на таку поїздку, виходить, обійдеться дешевше. А якщо скидатися удвох-утрьох, то автомобіль виявиться в рази дешевшим потягу.

Ось і виходить, що квитки на залишені ще нічні потяги розкуповуються дуже швидко, а ті, кому вони не дісталися, змушені звертати увагу на "Hyundai". Наприклад, на середину дня четверга на один з найбільш затребуваних поїздів - вечірній п'ятничний - залишалися непроданими 25% квитків другого класу і більше 80% - першого. При цьому на інші поїзди на цей день квитків вже не було (крім кількох «люксів»). Вибору у людей не залишилося, і на середину дня п'ятниці квитки другого класу вже були розкуплені повністю, велика частина першого так і залишалася непроданими.

А в суботу, 2 червня, на платформу як поїзд категорії "Інтерсіті" (так по-європейськи у нас стали називати денні експреси після появи "Hyundai") подали зовсім не «корейця», а схожих сталевих відтінків новий твір Крюківського вагонобудівного заводу. Виявилося, що корейський потяг зламався (і це далеко не перша подія з ним за час тестування та експлуатації). Так, з великими труднощами його пристосовують до наших, нехай навіть реконструйованих, доріг. Але "Hyundai" будуть надходити до нас пачками, а новий вітчизняний потяг існує поки в єдиному екземплярі і перспективи його виробництва туманні - кажуть, що в "Укрзалізниці" немає коштів на набагато дешевші і краще пристосовані до наших доріг вітчизняні склади. Так що замість розвитку української промисловості будемо годувати корейських робітників і влазити в борги перед корейськими банками.

Навіщо? Найцікавіша версія - це робиться для того, щоб виставити такий стратегічно важливий об'єкт, як залізниця (пасажирські перевезення - це тільки верхівка айсберга: ключову роль залізниця відіграє у розвитку багатьох галузей важкої промисловості), банкрутом і непотрібним баластом для держави та ініціювати її приватизацію. Охочих поглинути такий ласий шматок вистачає. Але це вже зовсім інша історія.

А ще минулого тижня сюрприз піднесли правоохоронці - вони відрапортували про затримання організаторів вибухів у Дніпропетровську. Низка вибухів пролунала в кінці квітня і викликала неабияку паніку, особливо напередодні Євро. Більш того, генеральний прокурор Віктор Пшонка пообіцяв найближчим часом розкрити аналогічну, але значно менш резонансну пригоду, яка мала місце минулого року в Харкові.

За версією СБУ, вибухи в Дніпропетровську організували четверо непрофесіоналів, які ніколи не мали відношення ні до чого військового. Двоє з них - викладачі-політологи, причому один навіть давав коментарі з приводу теракту для телебачення. Причиною скоєння злочину названі гроші.

Хотілося б сподіватися, що затримали саме терористів, а не, як це іноді буває, перших-ліпших. Бо дивацтв у цій справі багато. Головне - наскільки ж неадекватними людьми потрібно бути, щоб через якісь чотири з половиною мільйони піддавати ризику життя сотень людей і ставити на вуха всю країну (в т.ч. усі спецслужби)? І потім зовсім по-дитячому попастися під час отримання грошей? Маючи при цьому непогане місце роботи і добру репутацію? Все це дещо дивно... Ще більш дивно пролунали слова про те, що правоохоронці "серйозно перевіряють політичні погляди затриманих". Тобто завтра може виявитися, що кнопку вибухового пристрою натискала в Харкові українська ув’язнена № 1 Юлія Тимошенко. Це вже навіть і не смішно.

Не менш дивно виглядає і заява про швидке розкриття харківського теракту, що пролунало відразу після затримання підозрюваних у Дніпропетровську. Нагадаємо, вибух пролунав біля сигаретного кіоску на Бурсацькому узвозі в жовтні 2011 р. Ніхто не постраждав, сила вибуху в тротиловому еквіваленті становила до 100 г. Знаючи логіку правоохоронців, можна припустити, що під шумок на політологів-підривників вирішили повісити і харківський "висяк". Мовляв, приїжджали потренуватися - і звучить більш-менш логічно, і галочка про розкриття злочину проставлена.