У бізнесі неприпустимо діяти навмання — особливо щодо взаємодії з контрагентами. Навіть за всієї благонадійності партнера його треба досконально перевірити — не соромлячись того хоча б тому, що він, швидше за все, робитиме те саме. Для перевірки контрагента на благонадійність є багато різних способів. Наприклад, перевірка контрагента по коду єдрпоу можлива через Українське Бюро Кредитних Історій.
Навіщо перевіряти контрагентів?
Дуже просто. Якщо цього не робити, то наслідки такого потурання можуть бути як цілком очевидними за економічною частиною — у сценарії, коли ненадійний контрагент просто «прокатить» бізнес, не сплативши за товари або не здійснивши потрібне постачання, так і утворюватиме великі ризики:
- щодо збереження ділової репутації підприємства — коли йому доведеться виправдовуватися перед іншими контрагентами за невиконання контракту через деструктивні дії неблагонадійної сторони;
- в галузі адміністративних правовідносин — коли до фірми, яка примудрилася отримати справу з ненадійним постачальником, почнуть проявляти увагу контролюючі органи (і не просто так, а для виписування штрафів за різні недогляди);
- у частині вибудовування довірчих внутрішньокорпоративних відносин — коли винна у недогляді особа з різних причин може почуватися всередині колективу некомфортно, як і багато колег при роботі з ним.
Наслідки зриву контракту з вини неблагонадійного контрагента можуть відчути всі:
- Директор.
- Бухгалтерія.
- Юристи.
- Виробничі підрозділи.
- Рядові працівники.
Перевірка контрагентів має бути постійною корпоративною функцією на будь-якому сучасному, навіть невеликому, підприємстві.
Чи потрібно перевіряти всіх контрагентів?
Будь-яка дія в рамках господарської діяльності компанії – це витрати. Трудові, інфраструктурні, інвестиційні – різні. Відповідно, перевірка кожного контрагента чогось варта. Теоретично стосовно всіх контрагентів бажано встановлення факту благонадійності, але з урахуванням обмеженості ресурсів підприємства — особливо, якщо воно є бізнесом, що не належить до великих, то, очевидно, доведеться розставляти пріоритети.
Отже, контрагенти також можуть бути класифіковані за критерієм ризику як ті, при взаємодії з якими він визначається як низький, високий або середній. І якщо щодо контрагентів першого типу до «бюджету проекту» на перевірку буде закладено мінімальні обсяги ресурсів, то для перевірки контрагентів другого та третього типу, очевидно, знадобиться більше сил і коштів.